Skal jeg kalle inn til nettmøte på Skype eller i Teams?

Microsoft Teams har vært tilgjengelig for Office 365-kunder i over to år og mange har tatt dette i bruk, kanskje først og fremst gruppesamtaler, chat og felles dokumenter. For nettmøter har de fleste allerede godt innarbeidet bruk av Skype for Business både for møter, chat med kolleger og for noen også telefoni. Mange vil nå gå over til å ha nettmøtene på Teams. Har du tatt i bruk

Les mer...

5 myter om digital ledelse

I den urolige og usikre tiden vi er inne i, med medarbeidere på hjemmekontor og ledergrupper spredd på forskjellige lokasjoner – utløser dette, for de aller fleste, en stor endring i ledelse. For en uke siden var alle i en “stresstest”, hvor bl.a. utstyr og teknologi får høy prioritering. Men hva med menneskene – og hvorfor blir ikke de minst like høyt prioritert? Trodde du kanskje at digital ledelse kun handler om teknologi og at det kun

Les mer...

Det er stor forskjell på å kunne jobbe hjemme og måtte jobbe hjemme

Da jeg jobbet med HR i Microsoft fikk vi stadig tilbakemeldinger om at ansatte satte stor pris på fleksibiliteten vi hadde med å kunne arbeide hjemme av og til. Noen sa at det var da de fikk ting gjort ettersom det er så mye som skjer på kontoret og man blir stadig avbrutt av kolleger. Det var ikke snakk om hjemmekontor, men frihet til å kunne velge

Les mer...

Mine 3 beste tips for engasjerende nettmøter

Vi må innse at møter på nett er forskjellig fra å samles i et møterom. De er ikke nødvendigvis dårligere, de kan til og med være mer effektive. Men det går ikke av seg selv. Det krever forberedelse og særlig å tenke gjennom hvordan du skal engasjere med deltakerne. Her er mine tre beste tips for å engasjere med møtedeltakerne og få nettmøter alle er mye mer fornøyd med.

Les mer...

E-post, møter og planlegging – slik jobber du smartere og mer effektivt

Hvordan kan du øke din personlige effektivitet ved å skille det viktige og verdifulle fra det som haster? Og hvordan kan du som leder jobbe få mer gjort på kortere tid og alltid være i forkant? Noe av det viktigste for å jobbe effektivt, er å skille mellom «haster» og «viktig». Haster handler om tidsfrister, viktig handler om verdier.

Les mer...

Mine 3 tips til optimal Teams-struktur og samarbeidsform

Jeg får stadig spørsmål om hvordan Teams-strukturen deres bør se ut. Hva slags Team bør de opprette og hvilke kanaler bør de ha i Teamene. Det finnes det ingen fasit på. Det er de som skal bruke Teamene som må svare på dette. Problemet er jo at når man starter med Teams har man manglende kunnskap og ingen erfaring med hva den beste strukturen er. Så ser man etter en stund at det man

Les mer...

En av de minst brukte og mest nyttige mulighetene i Teams

Mange jeg møter er veldig usikre på å lagre dokumenter i Teams fordi de ikke er sikker på om de finner dem igjen. Derfor fortsetter mange å lagre dokumentene i sin gamle fil- og mappestruktur for den kjenner de. Og hva gjør jeg når det er hundrevis av innlegg i en Teams-kanal? Det er jo håpløst! I Outlook kan jeg jo bare søke opp eposten. Men hva gjør du når du skal finne innlegg og informasjon på

Les mer...

Hva kan OneNote gjøre for meg?

Hva gjør du når du er midt opp i noe og så får du plutselig en god idé, en refleksjon, eller du kommer over noe nyttig informasjon. Men ingen av delene gjelder det du jobber med nå? Sannsynligheten er stor for at du forsøker å huske det til du trenger dette en annen gang. Senere tenker du “det var noe jeg skulle huske, men hva var det?”. Vi er ikke gode på å ha mange tanker i hodet på en gang, så vi trenger å parkere noe et annet sted til vi

Les mer...