5 myter om digital ledelse

I den urolige og usikre tiden vi er inne i, med medarbeidere på hjemmekontor og ledergrupper spredd på forskjellige lokasjoner – utløser dette, for de aller fleste, en stor endring i ledelse. For en uke siden var alle i en “stresstest”, hvor bl.a. utstyr og teknologi får høy prioritering. Men hva med menneskene – og hvorfor blir ikke de minst like høyt prioritert? Trodde du kanskje at digital ledelse kun handler om teknologi og at det kun

Les mer...

Det er stor forskjell på å kunne jobbe hjemme og måtte jobbe hjemme

Da jeg jobbet med HR i Microsoft fikk vi stadig tilbakemeldinger om at ansatte satte stor pris på fleksibiliteten vi hadde med å kunne arbeide hjemme av og til. Noen sa at det var da de fikk ting gjort ettersom det er så mye som skjer på kontoret og man blir stadig avbrutt av kolleger. Det var ikke snakk om hjemmekontor, men frihet til å kunne velge

Les mer...

Mine 3 beste tips for engasjerende nettmøter

Vi må innse at møter på nett er forskjellig fra å samles i et møterom. De er ikke nødvendigvis dårligere, de kan til og med være mer effektive. Men det går ikke av seg selv. Det krever forberedelse og særlig å tenke gjennom hvordan du skal engasjere med deltakerne. Her er mine tre beste tips for å engasjere med møtedeltakerne og få nettmøter alle er mye mer fornøyd med.

Les mer...

Ledelse og beslutninger har aldri vært så komplisert som i vår digitale tid

Seks av ti ledere sier de har stadig flere medarbeidere på andre steder enn de er selv. Samtidig er også teamet gjerne spredt på forskjellige steder. Samtidig opplever de at de i stadig større grad er avhengige av samarbeid med andre for å oppnå sine og avdelingens mål. Epost fører ofte til misforståelser og forsinkelser. Det tar lenger tid å komme frem til beslutninger enn før. Hva kan vi gjøre for å bedre dette?

Les mer...

Vil du at de ansatte skal samarbeide? Start med ledergruppen!

“Everybody do teamwork, except us at the top” sier universitetsprofessor ved Berkley og INSEAD, forfatteren av boken Collaboration,  Morten T. Hansen. Han har forsket på kommunikasjon og samarbeid i team i mange bedrifter. De fleste steder blir ansatte oppfordret til å samarbeide fordi man antar at dette fremmer innovasjon, produktivitet og konkurransedyktighet. Dette er av og til riktig, men ikke alltid.

Les mer...

Får du med deg alle hodene i digitaliseringen?

I dagens digitaliseringsfokus står bedriftsledere ovenfor en utfordring som ikke eksisterte for bare noen år siden. Unge medarbeidere tar den nye, digitale virkeligheten på strak arm, mens de som er en generasjon eller to over, kanskje sakker akterut. LederNytt har snakket med Rolv-Erik Spilling om hvordan du som leder kan inkludere alle generasjoner i digitaliseringsarbeidet. I gamle dager ble man sett på som en god ansatt når man hadde de

Les mer...

Hvorfor kan vi aldri starte møtene presist? Er det egentlig Outlook’s feil?

Har du opplevd å komme til møterommet 10 minutter før du skal ha et viktig kundemøte og så er ikke det forrige møtet der ferdig ennå? Du vil gjerne ha møterommet så du kan koble opp prosjektoren, sjekke at du har nok ark på flippoveren og at pennene skriver. Nå har kunden kommet og dere venter alle sammen utenfor møterommet. Du spør nå de som er i møterommet om de snart er ferdige, men de har reservert rommet til hel, og når de endelig

Les mer...