4 gode måter å øke engasjementet – når dine team ikke alltid møtes ansikt til ansikt

Et av de mest vanligste spørsmålene (og klagene) jeg hører fra ledere er: “Hvordan jobber jeg bedre sammen med mitt virtuelle team?” Dette er et typisk tusenkronersspørsmål; det finnes nemlig forbløffende lite inngående forskning på virtuelle team. Vi vet mye om hva som kreves for å forbedre effektiviteten, engasjementet og gleden i team hvor deltakerne jobber ansikt til ansikt med

Les mer...

Vi må ikke sitte i samme rom for å drive innovasjon og utvikling

Jeg vil slå hull på myten om at man må sitte i samme rom og ha tavler og flippovere på alle veggene for å kunne være innovative og utvikle nye tjenester. Innovasjon kommer ikke av at vi samler en gruppe mennesker i et rom og brainstormer. Vi kan være like innovative og til og med få frem flere gode innspill om vi ikke er i samme rom. Når kommunikasjon skal foregå verbalt er det nesten alltid noen

Les mer...

Verden blir aldri den samme

Mens Norge holder på å åpne forsiktig opp igjen sier de fleste at denne perioden vil føre til permanente endringer i arbeidsvaner og digitalt samarbeid. Det er en åpenbar mulighet til å skape høyere fleksibilitet, redusere reiser og spare kostnader. Mange som plutselig ble kastet inn i Teams-møter ble nødt til å akseptere dette, men ikke nødvendigvis like det. Jeg vet også at mange føler avmakt og ikke synes dette har vært noe

Les mer...

Måten vi jobber og samarbeider på, formes på nytt

Etter over 1 måned med hjemmekontor og stengt barnehage, har både arbeidstakere og -givere plutselig blitt tvunget til å tenke nytt. Endel ledere føler at de mister oversikt og kontroll, samtidig som en generell og stor usikkerhet har fått et solid fotfeste. Produserer vi minst like mye som «normalt»? Min påstand er et stort JA – og her vil jeg forklare hvorfor og hvordan man får det til.

Les mer...

Få skjermhjelp fra en kollega i Teams og Skype for Business

Jeg fikk nylig et spørsmål fra Roy S. som som er aktuelt for de fleste av oss. Han spør, er det mulig under et Teams-møte å la flere enn en ha kontroll på bilde ved delt skjerm? Sitter en del med opplæring, og ser at dette ville vært veldig praktisk å kunne vise hvor de skal trykke. Av og til stopper det opp for oss når vi skal gjøre noe i et fagsystem, eller i Office. Hva gjør du da?

Les mer...

5 myter om digital ledelse

I den urolige og usikre tiden vi er inne i, med medarbeidere på hjemmekontor og ledergrupper spredd på forskjellige lokasjoner – utløser dette, for de aller fleste, en stor endring i ledelse. For en uke siden var alle i en «stresstest», hvor bl.a. utstyr og teknologi får høy prioritering. Men hva med menneskene – og hvorfor blir ikke de minst like høyt prioritert? Trodde du kanskje at digital ledelse kun handler om teknologi og at det kun

Les mer...

Det er stor forskjell på å kunne jobbe hjemme og måtte jobbe hjemme

Da jeg jobbet med HR i Microsoft fikk vi stadig tilbakemeldinger om at ansatte satte stor pris på fleksibiliteten vi hadde med å kunne arbeide hjemme av og til. Noen sa at det var da de fikk ting gjort ettersom det er så mye som skjer på kontoret og man blir stadig avbrutt av kolleger. Det var ikke snakk om hjemmekontor, men frihet til å kunne velge

Les mer...

Mine 3 beste tips for engasjerende nettmøter

Vi må innse at møter på nett er forskjellig fra å samles i et møterom. De er ikke nødvendigvis dårligere, de kan til og med være mer effektive. Men det går ikke av seg selv. Det krever forberedelse og særlig å tenke gjennom hvordan du skal engasjere med deltakerne. Her er mine tre beste tips for å engasjere med møtedeltakerne og få nettmøter alle er mye mer fornøyd med.

Les mer...

Ledelse og beslutninger har aldri vært så komplisert som i vår digitale tid

Seks av ti ledere sier de har stadig flere medarbeidere på andre steder enn de er selv. Samtidig er også teamet gjerne spredt på forskjellige steder. Samtidig opplever de at de i stadig større grad er avhengige av samarbeid med andre for å oppnå sine og avdelingens mål. Epost fører ofte til misforståelser og forsinkelser. Det tar lenger tid å komme frem til beslutninger enn før. Hva kan vi gjøre for å bedre dette?

Les mer...

Vil du at de ansatte skal samarbeide? Start med ledergruppen!

«Everybody do teamwork, except us at the top» sier universitetsprofessor ved Berkley og INSEAD, forfatteren av boken Collaboration,  Morten T. Hansen. Han har forsket på kommunikasjon og samarbeid i team i mange bedrifter. De fleste steder blir ansatte oppfordret til å samarbeide fordi man antar at dette fremmer innovasjon, produktivitet og konkurransedyktighet. Dette er av og til riktig, men ikke alltid.

Les mer...