Er du en planlegger eller en dagsprioriterer? Outlook og To-Do passer for begge

Hvor mange oppgavelister har du? Tell etter! Kanskje du bruker oppgaver i Outlook, en app på telefonen, dagens oppgaver på et papir og oppgaver som kommer fort på notert på en gul lapp. Hva med oppgaver i møtenotatene og de som sender deg en epost med «Kan du hjelpe meg med dette?». Om vi legger på oppgave tildelt gjennom prosjektverktøy, eller i CRM, begynner du kanskje å bli litt svett nå? Hva kan du gjøre for å prioritere de

Les mer...

Får du med deg alle hodene i digitaliseringen?

I dagens digitaliseringsfokus står bedriftsledere ovenfor en utfordring som ikke eksisterte for bare noen år siden. Unge medarbeidere tar den nye, digitale virkeligheten på strak arm, mens de som er en generasjon eller to over, kanskje sakker akterut. LederNytt har snakket med Rolv-Erik Spilling om hvordan du som leder kan inkludere alle generasjoner i digitaliseringsarbeidet. I gamle dager ble man sett på som en god ansatt når man hadde de

Les mer...

Presentasjonsteknikk: fire faktorer for god forberedelse

Noen mennesker er svært dyktige på det de driver med. «Hun er som født til det», er en frase vi av og til hører om noen som er svært dyktige på det de driver med. Sannheten er at de aller fleste som er veldig gode på det de gjør har trent mer enn oss andre. De har trent oftere og mer målrettet. De har tålt å feile, og de har hatt mot til å fortsette uten å miste troen på at de kan mestre det de vil. Førsteinntrykket betyr mye for hvorvidt du får folk til å lytte til deg.

Les mer...

Det er en myte at ledere forventer at du behandler epost i ferien

Hver sommer publiseres det en mengde velmente innlegg om hvordan man skal ta fri fra jobb-eposten i ferien. Det som er felles for alle er at de hevder det er en forventning fra arbeidsgiver at man følger med på eposten i ferien. Min erfaring er at det er en myte. Akkurat som mange hevder at de forventes å lese epost utover vanlig arbeidstid. Som leder i Microsoft gjennom 18 år, blant annet i HR-roller, kjenner jeg meg ikke igjen i dette. Tvert i mot.

Les mer...

Det beste planleggingsverktøyet for dere som bruker Microsoft Teams

Ved første øyekast ser Microsoft Planner ut til å være ganske likt Trello og andre prosjekt- og oppgavestyringsverktøy. Felles for verktøyene er at de bruker en oppgavetavle, ofte kalt Kanban-, eller Scrum-board. Setter du deg litt inn i Planner vil du se at oppgavetavlen er mer avansert og mer oversiktlig enn i en del andre verktøy. I tillegg er Planner godt integrert i Microsoft Teams. Alle oppgavekort har sin egen statusinformasjon

Les mer...

3 grunner til at du ikke har så mye tid som du tror

Kalenderen for uka så egentlig ganske bra ut. Ikke for mye møter så jeg tenkte det blir en grei uke. Men plutselig ble det ganske mye stress likevel og tiden rant ut før jeg fikk gjort halvparten av det jeg hadde tenkt å gjøre. Hva skjedde egentlig? Hovedårsaken til at vi ikke får gjort alt vi hadde tenkt å gjøre er at kalenderen lyver. Den gir et falskt bilde av tiden. Den inneholder jo primært møter, og de fleste fortelle meg at de gjør mesteparten av jobben mellom møtene.

Les mer...

Hvorfor kan vi aldri starte møtene presist? Er det egentlig Outlook’s feil?

Har du opplevd å komme til møterommet 10 minutter før du skal ha et viktig kundemøte og så er ikke det forrige møtet der ferdig ennå? Du vil gjerne ha møterommet så du kan koble opp prosjektoren, sjekke at du har nok ark på flippoveren og at pennene skriver. Nå har kunden kommet og dere venter alle sammen utenfor møterommet. Du spør nå de som er i møterommet om de snart er ferdige, men de har reservert rommet til hel, og når de endelig

Les mer...

Å veksle mellom ulike prosjekter, fokusgrupper og daglig jobb er som å sjonglere med egg

Andelen arbeid som gjennomføres som prosjekter øker stadig og mange er med i flere prosjekter, fokusgrupper, faggrupper og andre aktiviteter som forutsettes prioritert mot annet daglig arbeid i den rollen man har i organisasjonen. Det gjør at vi må kunne håndtere mange typer oppgaver til forskjellige tider. Har du et bra system for det? Hvis ikke kan vil du få noen forslag her. Utfordringen med å sjonglere prosjektoppgaver, egne

Les mer...

Hvorfor du ender opp med en lang liste ugjorte oppgaver, og hva du kan gjøre med det

Mange av oss er tidsoptimister og har ikke alltid et realistisk bilde av hvor lang tid en oppgave tar. Dette kaller vi planleggingsfellen. Begrepet planleggingsfellen (The planning fallacy) ble introdusert av nobelprisvinner Daniel Kahneman og Amos Tversky in 1979. Fenomenet oppstår uavhengig av din tidligere erfaring av hvor lang tid en aktivitet tar. Jo flere deler en oppgave består av, jo større er sannsynligheten for at en eller flere av delene

Les mer...

Se hvordan du kan gjennomføre ledermøtet eller avdelingsmøtet på halve tiden!

Det er et sterkt press om dagen til å redusere tiden man bruker i møter fordi mange opplever mye av møtetiden som bortkastet. Jeg har opplevd mange ganger i ukemøter, månedsmøter og prosjektmøter at mye av tiden går med til statusoppdateringer og informasjon og det blir lite tid igjen til å diskutere viktige saker, dele ideer og få tatt viktige beslutninger. Hvorfor ikke la deltakerne lese informasjonen og gjøre

Les mer...