Nei, Workplace er ikke Facebook på jobben. Ikke Yammer heller!

Jeg har vært med på flere forsøk på å bygge opp kunnskapsdatabaser da jeg ledet Microsofts konsulentavdeling i Norge og i mitt HR nettverk i Microsoft region Vest-europa. De strandet alltid. Selv om mange publiserte sine dokumenter og standardsvar på ofte stilte spørsmål ble de sjelden brukt fordi utviklingen går så fort at du tør ikke stole på noe som ble skrevet for ett år siden. Microsoft kjøpte det engelske selskapet Yammer i 2012.

Les mer...

Vil du at de ansatte skal samarbeide? Start med ledergruppen!

«Everybody do teamwork, except us at the top» sier universitetsprofessor ved Berkley og INSEAD, forfatteren av boken Collaboration,  Morten T. Hansen. Han har forsket på kommunikasjon og samarbeid i team i mange bedrifter. De fleste steder blir ansatte oppfordret til å samarbeide fordi man antar at dette fremmer innovasjon, produktivitet og konkurransedyktighet. Dette er av og til riktig, men ikke alltid.

Les mer...

«Vi har så gode IT-systemer så opplæring er ikke nødvendig» – Særlig!

En gjenganger i de årlige medarbeiderundersøkelsene er at mange synes de arbeider unødig tungvint med IT-systemene ifølge professor Thomas Hoff ved UIO. Dette kan være årsak til stress og frustrasjon. Det norske samfunnet blir stadig mer digitalisert. Arbeidsplasser, både private og offentlige, investerer i digitale tjenester og verktøy. Men verre er det med opplæringen av de ansatte i bruken av disse verktøyene

Les mer...

Emojier får deg til å virke mer sympatisk og troverdig på jobben

Det er kanskje på tide å revurdere hvis du ikke bruker emojier i jobbsammenheng. Ifølge Adobes nye Emoji Trend Report mener hele 78 prosent av emoji-brukerne at du fremstår mer sympatisk hvis du bruker emojier i jobbkommunikasjon. Emojier som et gult ansikt gråtende av latter, to hender som foldes i bønn og tommel opp ble for alvor utbredt på verdens smartmobiler rundt 2010. Og da en emoji ble kåret til årets ord av Oxford Dictionary

Les mer...

Teams gir en helt ny mulighet til å ha effektive møter

Mange sliter med å finne en god måte å forberede, gjennomføre og følge opp møter. En leder jeg snakket med hadde 17 møter på en uke! I overkant mye? Ja kanskje det, men en leders hverdag består ofte av mange møter for å planlegge, følge opp team og medarbeidere og koordinere med andre deler av organisasjonen. Dette gjelder også mange i andre roller. Ofte er en leder med i flere grupper. En ledergruppe, sitt eget team, prosjektgrupper,

Les mer...

Får du med deg alle hodene i digitaliseringen?

I dagens digitaliseringsfokus står bedriftsledere ovenfor en utfordring som ikke eksisterte for bare noen år siden. Unge medarbeidere tar den nye, digitale virkeligheten på strak arm, mens de som er en generasjon eller to over, kanskje sakker akterut. LederNytt har snakket med Rolv-Erik Spilling om hvordan du som leder kan inkludere alle generasjoner i digitaliseringsarbeidet. I gamle dager ble man sett på som en god ansatt når man hadde de

Les mer...