Er du en planlegger eller en dagsprioriterer? Outlook og To-Do passer for begge

Hvor mange oppgavelister har du? Tell etter! Kanskje du bruker oppgaver i Outlook, en app på telefonen, dagens oppgaver på et papir og oppgaver som kommer fort på notert på en gul lapp. Hva med oppgaver i møtenotatene og de som sender deg en epost med «Kan du hjelpe meg med dette?». Om vi legger på oppgave tildelt gjennom prosjektverktøy, eller i CRM, begynner du kanskje å bli litt svett nå? Hva kan du gjøre for å prioritere de

Les mer...

Microsoft Teams for folk i farta

Med Teams på telefonen har du muligheter du ikke har på PC – og du bestemmer selv hvor tilgjengelig du vil være. Jeg holdt en bedriftsintern workshop i Smart samarbeid med Teams her om dagen. Som vanlig spør jeg deltakerne om de har noen erfaring med Teams allerede og det har mange, selv om de ikke helt har knekt koden ennå for bruken. Da vi skulle gå videre ble en av deltakerne veldig overrasket da jeg ba dem om å gå inn i Teams på PC. «Å, må vi det? Jeg har bare brukt Teams på mobilen og er kjempefornøyd med

Les mer...

«Vi har så gode IT-systemer så opplæring er ikke nødvendig» – Særlig!

En gjenganger i de årlige medarbeiderundersøkelsene er at mange synes de arbeider unødig tungvint med IT-systemene ifølge professor Thomas Hoff ved UIO. Dette kan være årsak til stress og frustrasjon. Det norske samfunnet blir stadig mer digitalisert. Arbeidsplasser, både private og offentlige, investerer i digitale tjenester og verktøy. Men verre er det med opplæringen av de ansatte i bruken av disse verktøyene

Les mer...

Emojier får deg til å virke mer sympatisk og troverdig på jobben

Det er kanskje på tide å revurdere hvis du ikke bruker emojier i jobbsammenheng. Ifølge Adobes nye Emoji Trend Report mener hele 78 prosent av emoji-brukerne at du fremstår mer sympatisk hvis du bruker emojier i jobbkommunikasjon. Emojier som et gult ansikt gråtende av latter, to hender som foldes i bønn og tommel opp ble for alvor utbredt på verdens smartmobiler rundt 2010. Og da en emoji ble kåret til årets ord av Oxford Dictionary

Les mer...

Teams gir en helt ny mulighet til å ha effektive møter

Mange sliter med å finne en god måte å forberede, gjennomføre og følge opp møter. En leder jeg snakket med hadde 17 møter på en uke! I overkant mye? Ja kanskje det, men en leders hverdag består ofte av mange møter for å planlegge, følge opp team og medarbeidere og koordinere med andre deler av organisasjonen. Dette gjelder også mange i andre roller. Ofte er en leder med i flere grupper. En ledergruppe, sitt eget team, prosjektgrupper,

Les mer...

De to mest verdifulle Teams-tilleggene mange tar i bruk

Det er naturlig å starte med de grunnleggende funksjonene i Microsoft Teams som for de fleste er gruppesamtaler og felles dokumenter. Etter hvert oppdager mange at Teams kan ses på som en arbeidsplattform. Over tid kan der være der du gjør mesteparten av ditt daglige digitale arbeid og samarbeid. Det som gjør Teams så interessant som digital arbeidsplattform er mulighetene til å integrere tillegg både fra Microsoft og andre. De to mest populære tilleggene er nok

Les mer...

Får du med deg alle hodene i digitaliseringen?

I dagens digitaliseringsfokus står bedriftsledere ovenfor en utfordring som ikke eksisterte for bare noen år siden. Unge medarbeidere tar den nye, digitale virkeligheten på strak arm, mens de som er en generasjon eller to over, kanskje sakker akterut. LederNytt har snakket med Rolv-Erik Spilling om hvordan du som leder kan inkludere alle generasjoner i digitaliseringsarbeidet. I gamle dager ble man sett på som en god ansatt når man hadde de

Les mer...

5 digitale samarbeidsutfordringer som motiverer virksomheter til å ta i bruk Teams

Jeg jobbet som leder i Microsoft frem til 2013 og i likhet med de fleste andre virksomheter var epost det viktigste kommunikasjons- og samarbeidsverktøyet. Ja faktisk var mer enn 80% av eposten intern. I mange virksomheter er det slik ennå. Istedenfor å dele dokumenter fra et fellesområde, deles de på epost fordi mange oppfatter det som enklere der og da. I de 6 årene jeg har drevet Smart endring har jeg jobbet mye med virksomheter som strever

Les mer...

Presentasjonsteknikk: fire faktorer for god forberedelse

Noen mennesker er svært dyktige på det de driver med. «Hun er som født til det», er en frase vi av og til hører om noen som er svært dyktige på det de driver med. Sannheten er at de aller fleste som er veldig gode på det de gjør har trent mer enn oss andre. De har trent oftere og mer målrettet. De har tålt å feile, og de har hatt mot til å fortsette uten å miste troen på at de kan mestre det de vil. Førsteinntrykket betyr mye for hvorvidt du får folk til å lytte til deg.

Les mer...

Det er en myte at ledere forventer at du behandler epost i ferien

Hver sommer publiseres det en mengde velmente innlegg om hvordan man skal ta fri fra jobb-eposten i ferien. Det som er felles for alle er at de hevder det er en forventning fra arbeidsgiver at man følger med på eposten i ferien. Min erfaring er at det er en myte. Akkurat som mange hevder at de forventes å lese epost utover vanlig arbeidstid. Som leder i Microsoft gjennom 18 år, blant annet i HR-roller, kjenner jeg meg ikke igjen i dette. Tvert i mot.

Les mer...