Lyd til møterommet

Høyttalere bør velges ut ifra hvordan rommet er formet, hvor stort det er – og ikke minst, hva slags lyd som primært skal ut gjennom høyttalerne. Er rommet stort og rektangulært, kan det ofte være takhøyttalere som er hensiktsmessig. Dersom rommet er mindre og det kun er plass til 3-5 mennesker rundt bordet – kan en liten lydplanke være det mest fornuftige. Dersom det ofte skal vises presentasjoner som inneholder musikk, bør høyttalerne tilpasses deretter – og det bør bl.a. vurderes en sub-woofer for ekstra effekt. I tillegg bør tilkoblingen fra PC gjøres enkelt.

meetingroom

Mikrofon

Her er det også viktig å tenke på hvor stort rommet er – og om den bordmikrofonen man vurderer er laget for bruk i et så stort rom. Tommelfingerregel er at alle løsninger som koster mindre enn kr 1500,- aldri gir god lyd i møterom som er større enn 10-15 m2. Er møterommet større enn 15-20 m2, må man opp i pris. I tillegg er det som vanlig viktig å velge utstyr som er tilpasset bruket. 

Skal man koble seg til via mobiltelefon eller PC? Bør man velge en trådløs eller ledningsbasert løsning? 

Vi anbefaler ledningsbasert utstyr. Da eliminerer du typiske problemer rundt «trådløs parring» mot mobiltelefon. Sett kabelen inn i PC eller mobiltelefon – og du er klar. Enklere blir det ikke.