5 grep som gir bedriften lavere mobilkostnader


Skrevet av: Torbjørn Hulbak (Adm Dir, Phonect AS)
KontorTeknologi AS er stolt forhandler av Phonect sine tjenester – bl.a. “Phonect Samkom” og “Phonect Mobil“.

Mobilen er for mange det viktigste arbeidsverktøyet, og det er derfor naturlig at bedriften betaler for de ansattes mobilabonnement. Men hva må man gjøre for at kostnadene ikke skal spinne ut av kontroll?

bence-boros-343468.jpg
JOBB VS. FRITID: Det er sjelden hensiktsmessig at arbeidsgiver kun betaler mobilabonnement for arbeidstaker på jobb. Foto: Bence Boros on Unsplash

Selv om mobilen er et arbeidsverktøy, velger de fleste arbeidsgivere å la de ansatte bruke mobilen fritt på fritiden også. Når de ansatte ikke betaler regningen selv, så kan det i enkelte tilfeller resultere i høyt forbruk. Det er sjelden noe særlig å spare på at de ansatte har eget mobilabonnement som de kun bruker på fritiden, siden en standard mobilavtale uansett inkluderer ganske høyt forbruk. Det kan også være upraktisk for de ansatte å måtte bytte mellom telefoner og sim-kort for å skille mellom bruk på jobb og fritid.


Les også: Hvor mye må arbeidstaker skatte når arbeidsgiver dekker mobilabonnement?

Det skal ikke være nødvendig å overvåke de ansattes mobilbruk i detalj. Det er heller de store linjene man bør se på når man skal redusere mobilkostnadene.

Her er noen tips til hvordan bedriften kan få lavere mobilkostnader:

1. Få oversikt med administrasjonsverktøy på web

Når man er ansvarlig for bedriftens mobilabonnementer bør man ha tilgang til et administrasjonsverktøy for web. Phonect kan tilby dette, og med vårt verktøy kan man blant annet få oversikt over fakturaer. Dette gjør at man kan se hvordan det står til med forbruket, og gir mulighet til å endre abonnementet eller legge til tilleggstjenester dersom det skulle være hensiktsmessig.

2. Bevisstgjøring rundt forbruk

Det er mange måter å bevisstgjøre de ansatte på eget forbruk. Det enkleste og minst masete er at alle har en egen app (hvis du er Phonect-kunde, har du tilgang til Phonect sin app) der de kan gå inn og se forbruket sitt. De fleste ansatte vil ta grep selv dersom de ser at forbruket er i ferd med å gå over stokk og stein.

3. Vurder å bytte mobiloperatør

Om bedriften har hatt samme mobil i årevis, kan det være at man har en utdatert avtale med gammeldags prisstruktur. Sjekk opp alternativene og be om et tilbud!

4. Sørg for at mobilabonnementet matcher reelt forbruk

Bruk administrasjonsverktøyet til å sjekke at datapakkene er store nok. I følge Ekom-statistikken bruker gjennomsnittsnordmannen nesten 3 GB data per måned. Sørg for at mobilabonnementene matcher forbruket så godt som mulig slik at man ikke betaler for mye eller for lite.

5. Man trenger ikke ha den dyreste mobiltelefonen

De dyreste mobiltelefonene har ikke nødvendigvis den beste brukeropplevelsen. Mange bedrifter gir de ansatte iPhone, men det er mange andre produsenter som ikke bare dekker det grunnleggende behovet, men som også gir en fantastisk brukeropplevelse – bare se på testene Dinside.no har utført.

Vil du ha ytterligere rådgivning, fyll ut følgende skjema – så kontakter vi deg:

[ninja_form id=2]