Derfor bør du leie, fremfor å kjøpe IT- og AV-relatert utstyr

Ved å velge riktig type finansiering når man f.eks skal oppgradere møterommet – kan gjøre bedriften din betydelig mer handlekraftig. Like viktig er det å velge riktig utstyr, som dekker bedriftens behov på beste måte. Muligheten for å lykkes økes betraktelig og man blir mer konkurransedyktig. Om bedriften velger å kjøpe kostbart utstyr, beslaglegger man virksomhetens kapital, som kunne blitt brukt på viktigere ting – slik som ansettelser, produktutvikling og

Les mer...

Nei, Workplace er ikke Facebook på jobben. Ikke Yammer heller!

Jeg har vært med på flere forsøk på å bygge opp kunnskapsdatabaser da jeg ledet Microsofts konsulentavdeling i Norge og i mitt HR nettverk i Microsoft region Vest-europa. De strandet alltid. Selv om mange publiserte sine dokumenter og standardsvar på ofte stilte spørsmål ble de sjelden brukt fordi utviklingen går så fort at du tør ikke stole på noe som ble skrevet for ett år siden. Microsoft kjøpte det engelske selskapet Yammer i 2012.

Les mer...

Vil du at de ansatte skal samarbeide? Start med ledergruppen!

«Everybody do teamwork, except us at the top» sier universitetsprofessor ved Berkley og INSEAD, forfatteren av boken Collaboration,  Morten T. Hansen. Han har forsket på kommunikasjon og samarbeid i team i mange bedrifter. De fleste steder blir ansatte oppfordret til å samarbeide fordi man antar at dette fremmer innovasjon, produktivitet og konkurransedyktighet. Dette er av og til riktig, men ikke alltid.

Les mer...

Er du en planlegger eller en dagsprioriterer? Outlook og To-Do passer for begge

Hvor mange oppgavelister har du? Tell etter! Kanskje du bruker oppgaver i Outlook, en app på telefonen, dagens oppgaver på et papir og oppgaver som kommer fort på notert på en gul lapp. Hva med oppgaver i møtenotatene og de som sender deg en epost med «Kan du hjelpe meg med dette?». Om vi legger på oppgave tildelt gjennom prosjektverktøy, eller i CRM, begynner du kanskje å bli litt svett nå? Hva kan du gjøre for å prioritere de

Les mer...

Microsoft Teams for folk i farta

Med Teams på telefonen har du muligheter du ikke har på PC – og du bestemmer selv hvor tilgjengelig du vil være. Jeg holdt en bedriftsintern workshop i Smart samarbeid med Teams her om dagen. Som vanlig spør jeg deltakerne om de har noen erfaring med Teams allerede og det har mange, selv om de ikke helt har knekt koden ennå for bruken. Da vi skulle gå videre ble en av deltakerne veldig overrasket da jeg ba dem om å gå inn i Teams på PC. «Å, må vi det? Jeg har bare brukt Teams på mobilen og er kjempefornøyd med

Les mer...

«Vi har så gode IT-systemer så opplæring er ikke nødvendig» – Særlig!

En gjenganger i de årlige medarbeiderundersøkelsene er at mange synes de arbeider unødig tungvint med IT-systemene ifølge professor Thomas Hoff ved UIO. Dette kan være årsak til stress og frustrasjon. Det norske samfunnet blir stadig mer digitalisert. Arbeidsplasser, både private og offentlige, investerer i digitale tjenester og verktøy. Men verre er det med opplæringen av de ansatte i bruken av disse verktøyene

Les mer...

Emojier får deg til å virke mer sympatisk og troverdig på jobben

Det er kanskje på tide å revurdere hvis du ikke bruker emojier i jobbsammenheng. Ifølge Adobes nye Emoji Trend Report mener hele 78 prosent av emoji-brukerne at du fremstår mer sympatisk hvis du bruker emojier i jobbkommunikasjon. Emojier som et gult ansikt gråtende av latter, to hender som foldes i bønn og tommel opp ble for alvor utbredt på verdens smartmobiler rundt 2010. Og da en emoji ble kåret til årets ord av Oxford Dictionary

Les mer...

Teams gir en helt ny mulighet til å ha effektive møter

Mange sliter med å finne en god måte å forberede, gjennomføre og følge opp møter. En leder jeg snakket med hadde 17 møter på en uke! I overkant mye? Ja kanskje det, men en leders hverdag består ofte av mange møter for å planlegge, følge opp team og medarbeidere og koordinere med andre deler av organisasjonen. Dette gjelder også mange i andre roller. Ofte er en leder med i flere grupper. En ledergruppe, sitt eget team, prosjektgrupper,

Les mer...

De to mest verdifulle Teams-tilleggene mange tar i bruk

Det er naturlig å starte med de grunnleggende funksjonene i Microsoft Teams som for de fleste er gruppesamtaler og felles dokumenter. Etter hvert oppdager mange at Teams kan ses på som en arbeidsplattform. Over tid kan der være der du gjør mesteparten av ditt daglige digitale arbeid og samarbeid. Det som gjør Teams så interessant som digital arbeidsplattform er mulighetene til å integrere tillegg både fra Microsoft og andre. De to mest populære tilleggene er nok

Les mer...