Blogginnlegg og innhold ihht avtale med Ledernytt. Se Ledernytt.no for flere artikler og business content.
Emojier får deg til å virke mer sympatisk og troverdig på jobben
Det er kanskje på tide å revurdere hvis du ikke bruker emojier i jobbsammenheng. Ifølge Adobes nye Emoji Trend Report mener hele 78 prosent av emoji-brukerne at du fremstår mer sympatisk hvis du bruker emojier i jobbkommunikasjon. Emojier som et gult ansikt gråtende av latter, to hender som foldes i bønn og tommel opp ble for alvor utbredt på verdens smartmobiler rundt 2010. Og da en emoji ble kåret til årets ord av Oxford Dictionary i 2015 kunne bildetegnene nærmest begynne å anses som et språk i seg selv. Men selv om emojier bare kan virke som morsomme og annerledes uttrykksformer, endrer de også måten mennesker opplever og forstår hverandre. Og spesielt på arbeidsplassen kan emojier ha større betydning enn man kanskje skulle tro.
Ifølge den første utgaven av Adobes Emoji Trend Report, som kartlegger 1000 amerikanske emoji-brukeres adferd og opplevelser, mener hele 78 prosent at man fremstår mer sympatisk hvis emojier brukes i jobbsammenheng. 63 prosent mener det bidrar til økt troverdighet og 74 prosent at positive nyheter fremstår som mer oppriktige.
Før man imidlertid begynner å bruke emojier til alle på jobben er det viktig å avstemme forventningene mellom emoji-avsender og -mottaker, ifølge Imran Afzal, marketingsjef i Adobe.
– Emojier spiller en stor rolle i forhold til hvordan venner, familie og kollegaer oppfatter oss og de kan brukes til å forme vårt image positivt. Men som med andre uttrykksformer er det viktig at mottakeren også godtar måten emojier brukes til å kommunisere. I starten er det derfor muligens en fordel å prøve seg frem før man hodestups kaster seg ut i emoji-alfabetet med sjefene, sier Imran Afzal.
Adobe har nylig lansert skrifttypen color fonts, som gjør det mulig å bruke samtlige emojier i applikasjoner som Adobe Illustrator, Adobe Photoshop og Adobe InDesign.
LES OGSÅ: Bruker Snapchat til kommunikasjon