Skrevet av: Torbjørn Hulbak (Adm Dir, Phonect AS)
KontorTeknologi AS er stolt forhandler av Phonect sine tjenester – bl.a. “Phonect Samkom” og “Phonect Mobil“.
Alle ønsker å være kostnadseffektive, og det kan derfor være fristende å holde seg til Skype sin gratisløsning. Men for de fleste bedrifter er det likevel hensiktsmessig å få tilgang på de mulighetene Skype for Business kan tilby.
System, struktur og gode kommunikasjonsløsninger gjør at arbeidsprosesser flyter effektivt. Det finnes mange måter å løse dette på, men ikke alle løsninger er like enkle og kostnadseffektive. Små bedrifter med få mennesker tyr ofte til enkle løsninger, men jo større bedrift, jo flere ansatte og jo flere arbeidsprosesser som skjer parallelt – jo mer hensiktsmessig er det å få satt alt i et skikkelig system. I denne artikkelen peker vi på forskjellene på vanlig Skype og Skype for Business for å hjelpe deg å finne den beste løsningen for din bedrift.
Hva er likt?
Gratisversjonen av Skype og Skype for Business har en del basisfunksjoner som er like. For eksempel kan de begge brukes til direktemeldinger, telefon, videosamtaler og gruppe-videomøter. Og ikke minst kan du bruke begge på PC, nettbrett og med smarttelefon.
Men der stopper også likhetene. Mens basisversjonen av Skype er gratis, må du ut med et lite beløp per bruker dersom du skal ha Skype for Business. Og for at noen skal være villig til å betale, så må man selvfølgelig levere noe av verdi.
Dette skiller vanlig Skype og Skype for Business
For å gjøre ting oversiktlig har vi laget en sammenstilling med noen av de tjenestene du får med Skype og Skype for Business:
Funksjon | Skype for Business | Skype (gratis) |
Skype-til-Skype-samtaler | Ja | Ja |
Anrop til mobil- og fasttelefoner | Ja | Ja |
Gruppeanrop – opp til 25 personer | Ja | Ja |
Gruppeanrop – mer enn 25 personer | Ja | Nei |
Skype-nummer | Ja | Ja |
Viderekoble anrop | Ja | Ja |
Anroper-ID | Ja | Ja |
Ring til utenlandsnumre fra alle telefoner | Ja | Ja |
Fillagring og -deling med 1 TB lagringsplass i OneDrive | Ja | Nei |
Bruk Sharepoint til å informere og engasjere ansatte med intranett og gruppeområder | Ja | Nei |
Vær vert for nettmøter og videokonferanser for opp til 250 personer | Ja | Nei |
Chat-basert arbeidsområde som knytter team sammen med Microsoft Teams | Ja | Nei |
Mulighet for å la kunder gjøre avtaler på nett med Microsoft Bookings | Ja | Nei |
Samarbeid på tvers av avdelinger og steder med Yammer | Ja | Nei |
Administrer oppgaver og teamarbeid med Microsoft Planner | Ja | Nei |
Telefon- og nettbasert støtte døgnet rundt, hele uka | Ja | Nei |
Integrasjon med Competella/sentralbord | Ja | Nei |
Trykk her for å se pris på våre Skype for Business-løsninger
Enkelt forklart samler Skype for Business flere funksjoner i et og samme system. Velger du å gå for gratisløsningen, bør du se på alternativkostnaden ved å ha flere forskjellige løsninger som ikke lar seg integrere like enkelt og kostnadseffektivt som Skype for Business.