You are currently viewing Akkurat nå bør man se over teknologien på kontoret

Akkurat nå bør man se over teknologien på kontoret

Teksten er oversatt og publisert, med samtykke fra Konftel

Nå som kontoret skal “gjenopplives”, er det en perfekt mulighet for bedrifter å gjennomføre en grundig gjennomgang av teknologiløsningene, iflg konferansespesialisten Konftel – som spår rekordstor vekst i videomøter

Konftel råder organisasjoner (via sine forhandlere) til å utføre en “kontrollinspeksjon” i form av en oversikt og analyse når hybridarbeid nå blir en realitet. Samarbeidsspesialisten sier at det ofte krever en rask tilpasning for å kunne levere trygge, fleksible og mer produktive arbeidsforhold.

Bygg kollegialitet

“Mange av oss har som mål å tilbringe mer tid på kontoret, men også å kunne jobbe hjemmefra”, forklarer Tommy Edlund, direktør for globalt salg. “Mange selskaper er opptatt av å engasjere arbeidsstyrken på nytt for å utvikle kollegialitet, lagånd og bygge en ny kultur, dele ideer. Hjemmekontor passer ikke alle. Noen vil tilbake, andre ikke.

“Nøkkelen for bedrifter er å oppnå en ryddig og imøtekommende avkastning som passer både ansatte og arbeidsgivere. Alle selskaper gjør det annerledes. Det skjer i stor skala som involverer titusenvis av selskaper og millioner av mennesker. Tilnærmingene vil være mange og varierte – selv i hver enkelt organisasjon”.

Edlund legger til: “Strategien vi ser foran oss og som diskuteres i kanalen er å ha løsninger som er fleksible og åpne for alle hendelser. Det blir en gjennomtenkt retur til kontoret. Sosial distansering vil fortsatt være viktig for mange, mens andre foretrekker å bruke munnbind.

“Det kommer ikke tilbake til det normale. For disse selskapene betyr dette at de vil ha noen ansatte på plass på kontoret, mens andre fortsatt er hjemme og koble seg til. Dette betyr at det må holdes møter med ansatte som er forskjellige steder. Noen vil sitte sammen i et møterom hvor de samhandler med mennesker som er spredt andre steder. Dette vil også gjelder for kunder og leverandører.

Rekordantall

“Bedrifter må tilby flere og flere møteplasser ettersom det blir flere og flere videomøter. Vi forventer rekordmange slike møter. Når begrensningene er fullstendig opphevet, vil mange være ivrige etter å møte ansikt til ansikt med mennesker de ikke har sett på lenge, men så snart de begynner å pendle og blir sittende fast i trafikken, vil mange innse at de kan unngå å reise. Å møte på avstand reduserer både kostnadene og er mer miljøvennlig”.

Konftel mener at etter hvert som flere og flere kontorer starter opp “som vanlig”, vil en teknisk analyse være av avgjørende betydning. “Er deres teknologiske løsninger effektive i en moderne og dynamisk verden?” spør Edlund. “Det er ikke sikkert at mye utstyr har blitt brukt på 18 måneder. Ingen ønsker å kaste bort eiendelene sine, men tidligere investeringer kan ha blitt gjort for helt andre formål. Videokonferanser er kommet for å bli, og må leve opp til oppgaven. Det vil kreves flere små møterrom, i tillegg til de større styrerommene.

Som et resultat av dette, står organisasjoner, som smartkoblet teknologi har gitt den nødvendige kontinuiteten under nedleggelsen, overfor den nye hybridmodellen for arbeid og vurderer om de har det nødvendige utstyret.

“Spesielt må lydopptak evalueres, med tanke på sosial distansering og mer plass mellom menneskene i et rom. Kameraer med større synsvinkel er en annen faktor som er avgjørende for vellykkede møter. Det er ingen størrelse som passer alle. Det er viktig å kunne tilby videoløsninger for alle møterom. Vi har derfor utviklet en interaktiv romguide for å evaluere behovene til en organisasjon og spesifisere den beste løsninger og tilkoblingen for hver romtype. Kvalitet er viktig”.

Edlund avslutter: “Brukerne har mer innsiktsfulle og krevende. Avkastningen på investeringen er avgjørende når ansatte kommer tilbake til kontoret. En enkelt forretningsreise som spares dekker ofte kostnaden for et mindre rom utstyrt for nettmøter, som deretter kan gi økt effektivitet dag etter dag.

Flere gruppemøter enn noensinne vil finne sted online. Det kan til og med handle om mennesker i samme bygning, men i forskjellige etasjer som samhandler med kolleger andre steder. Det har blitt slik, fordi vi vil få ting gjort. Tankegangen har endret seg og kontorets teknologiske løsninger må opprettholde standarden hvis virksomheten skal kunne utvikle seg og blomstre. Nå er det riktig tidspunkt for organisasjoner å gjøre en oversikt og sikre at de er klare for neste overtakelse av arbeidsplassen.”

Om Konftel

Konftek er et ledende selskap innen produkter for samarbeidsløsninger. Helt siden 1988 har vårt oppdrag vært å hjelpe mennesker over hele verden til å holde møter, uansett avstand. Vi vet at fjernarbeid er en effektiv måte å spare både tid og penger, samtidig som det bidrar til en mer bærekraftig verden. Vi er “Climate Neutral-sertifiserte” og kan derfor tilby kundene å kjøpe utstyr for videokonferanser, samtidig som vi opprettholder god klima-samvittighet. Perfekt lyd og krystallklar videobilde er avgjørende for produktive møter, og derfor har vi alltid den nyeste teknologien i våre samarbeidsløsninger. Vår lydteknologi OmniSound® er innebygd i alle Konftels konferanseenheter. Produktene selges globalt under merkevaren Konftel og hovedkontoret vårt ligger i Umeå. Les mer om selskapet og dets produkter på www.konftel.com

Kjøp Konftel idag

Mobit Asker & Bærum, Mobit Furuset og Mobit Romerike – er autorisert forhandler av Konftel. Vi har levert mange Konftel-møterom de siste årene og med stor suksess. Vi har Konftel på lager – for umiddelbar leveranse i hele Norge.