Skrevet av Bjørn Hopland (daglig leder, Smart Endring AS)
Bjørn er gjesteblogger her på KontorTek.no, samt samarbeidspartner ifm kurs og opplæring innen Microsoft Office365 og Skype for Business.
De fleste vet hvordan man deler skjerm i Skype for Businessmøter, men det er langt fra den beste måten å presentere PowerPoint på.
Når jeg presenterer PowerPoint i et møterom bruker jeg alltid presentasjonsvisning på min egen skjerm. Da kan jeg se hva som er neste lysbilde, hoppe over et par lysbilder om jeg får dårlig tid og få støtte fra mine lysbildenotater. Det går ikke om du bare deler skjerm. Da ser møtedeltakerne det samme som deg. I tillegg blir ofte kvaliteten dårlig. Særlig om du har stor skjerm, og de andre små skjermer, og kanskje til og med bare mobilskjerm. Da ser de bare en bit av ditt bilde.
Men det er ikke noe vanskeligere å presentere PowerPoint på en proff måte i nettmøter. Her er hva du kan gjøre for å presentere direkte fra PowerPoint til nettmøtet:
For å kunne presentere i Skype for Business møtet må du ha «Presentatør» status. Det har du vanligvis dersom dette er et internmøte, men du kan sjekke selv om du har det ved å vise deltakerlisten og sjekke selv.
Vil du og kolleger ha bedre utbytte av nettmøtene er det mye å hente på å utnytte mulighetene i Skype for Business, men nettmøter er annerledes enn andre møter og krever ofte litt annen form for at alle skal være engasjerte i møtet og bli aktive deltakere. Er du ikke engasjert i møtet er veien til Innboksen kort 🙂 Les mer om dette her:
Det er veldig fristende å multitaske selv om vi vet det ikke er bra. Men hva kan vi gjøre med det?
Dersom dere vil ha bedre og mer engasjerende nettmøter kan dere også vurdere å arrangere to timers lynkurset Smart samarbeid på kryss og tvers med Skype for Business hos dere.