Etter å solgt headset til bedrifter i Norge/Skandinavia siden starten på 2000-tallet – har jeg lagt merke til at mange bedrifter har en «bruk, kast og kjøp nytt»-holdning, når det gjelder headset. Dette er vel og bra for omsetningen til oss som lever av å selge headset – men om vi tenker på miljø og bedriftenes ressursbruk, er det mindre bra.
Det er flere årsaker til at det er slik og forslag til løsninger kan du lese mer om nedenfor.
Hvor lenge holder et headset?
De fleste produsenter av det vi kaller «profesjonelle headset» (dvs EPOS/Sennheiser, Poly/Plantronics, Jabra og Yealink) har minimum 2 år garanti på sine produkter. Enkelte produktserier har 3 år. Allikevel ser vi at bedrifter kaster velfungerende headset, istedetfor å kontakte sin forhandler eller produsent – for å få utfordringen dekket på garanti.
Et headset, skal etter min mening, ved normal bruk – «vare evig». I alle fall et headset som er ledningsbasert. Om du kjører over headsettet med kontorstolen, eller mister det i en bøtte vann – vil det jo selvsagt slutte å virke, kanskje.. 😉
Utskiftbare batterier og slitedeler
Når bedrifter skal handle inn trådløse headset, er det mange som ikke tenker over og undersøker om headsettet f.eks. har «utskiftbare batterier». Velger bedriften å kjøpe inn et headset uten utskiftbart batteri – vil den innen 2-3 år bli tvunget til å kjøpe nye headset, fordi batteriet er såpass svekket at brukerne stadig må lade – eller at batteriet er fullstendig dødt.
Jeg har foreløpig ikke fått noen god forklaring fra produsentene på hvorfor de ikke bruker utskiftbare batterier, på alle sine headset/modeller (muligheten og teknologien er jo der..) – så jeg vil tippe det har noe med forutsigbar produksjon og inntjening å gjøre. Ikke særlig miljøvennlig av produsenten – som samtidig påfører bedriftene høyere driftskostnader. Sjerpings der!
Betydelig lavere driftskostnader
Det finnes heldigvis noen unntak. EPOS/Sennheiser, har trådløse bluetooth headset – med utskiftbare batterier. «MB Pro«-serien er et eksempel. Se produktlink – https://kontortek.no/produkt/epos-impact-mb-pro-1/
Etter ca 2-3 års bruk – kjøper man et nytt batteri til kr 280,- eks mva (i stedet for å kjøpe et nytt headset). I tillegg kan ørepute og mikrofonbeskyttelse skiftes ut. Om bedriften din har ca 300 stk headset i bruk – blir regnestykket og forskjellen seende slik ut:
- Kjøpe nye headset ca hvert 3 år – kr 750.000,- eks mva
- Kjøpe nye batterier ca hvert 3 år – kr 84.000,- eks mva
Med andre ord – er kostnaden nesten 10 ganger høyere, ved å heller kjøpe nye headset – enn å kun skifte ut batteriet. Hvor mye tror du bedriften din ville spart?
Oppdatering av firmware
Når oppdaterte du headsettet ditt sist gang? Iløpet av et år, kommer det 3-4 stk oppdateringer. Disse anbefaler vi kundene våre på det sterkeste å følge. Oppdateringene inneholder bl.a. forbedringer, feilrettinger, nye funksjonalitet og ikke minst justeringer ref kompatibilitet mot forskjellige operativsystemer og bluetooth-protokoller.
Sliter du feks med lyd, rekkevidde eller ustabil oppkobling mot mobiltelefon – løses dette veldig ofte med å oppdatere firmware på headsettet (istedetfor å kaste det og kjøpe nytt…).
Ta kontakt med oss – så får du tilsendt linker til software, som du installerer på PC/Mac.
Service og vedlikehold
Vi tilbyr service- og vedlikeholdstjenester for kundene våre. Vi anbefaler at man minimum 1 gang i året bytter ut øreputer og eventuelt andre deler, av hygieniske årsaker – og som nevnt ovenfor, oppdatere firmware jevnlig.
Flere av kundene våre har avtale om innsending av utstyr til oss, feks før sommerferien. Da går vi over alle headset, bytter ut øreputer, oppdaterer firmware, kontrollerer at alt fungerer og eventuelt sender enheter til garantihåndtering mot produsent.
På denne måten opplever våre kunder færre utfordringer med utstyret og samtidig at brukerne er mer fornøyde. Kontakt oss gjerne for pristilbud på slike tjenester!
Support – tilnærmet hele døgnet
Vår kunder, nyter godt av vår unike kundeservice. Telefonsupport alle hverdager 08-16. Chat-og epost-support 09-23 alle dager (Man-Søn).
Vi ønsker helst at bruker selv tar kontakt, slik at vi i sammen kan løse utfordringen raskt. Dette setter intern IT-avdeling og eventuelt supporttjenester svært stor pris på – samtidig som bruker av headsettet får en bedre forståelse av hvordan headsettet sitt fungerer og hva en kan gjøre neste gang, om noe tilsvarende skjer.
Alt inkludert – om bedriften velger å leie utstyret
Dersom bedriften din velger å leie headset fra oss – er alle våre ekstratjenester ift headset, inkludert i prisen. Vi anbefaler en leieperiode på 2 år – bl.a. fordi man da alltid vil ha utstyr med garanti i bruk. Dette medfører betydelig økt oppetid og ikke minst økt motivasjon hos medarbeiderne, som opplever færre/ingen utfordringer med sine headset.
Istedetfor å kjøpe headsettene til feks kr 3000,- pr stk – betaler man kr 140,- pr mnd pr stk. Vår samarbeidspartner «Nordea Finance» tilbyr svært fleksible og konkurransedyktige finansieringsløsninger. Når leieperioden er over, samler vi inn alle headset – sender ut flunkende nye modeller og avtalen løper i nye 2 år.
Med en slik løsning, kan vi garantere en betydelig bedre flyt, en mer forutsigbar driftsøkonomi og en mer problemfri headset-hverdag. Vi tar ansvar for at samtlige brukere i din bedrift er fornøyd og alltid har topp fungerende utstyr.
Kjøp ditt neste headset fra oss
Når du neste gang skal kjøpe et headset (eller leie) til deg selv, eller for kolleger og bedriften du tilhører – velg oss, fremfor de typiske nettbutikkene. Du får langt ifra nevnte tjenester hos «nettbutikkene» – og vi garanterer deg en wow-opplevelse, dersom du ikke har hatt kontakt med oss tidligere.
Om du henviser til dette blogginnlegget, når du kontakter oss for å kjøpe headset – spanderer vi fraktkostnaden, samt 15% avslag på din første bestilling!
Vi gleder oss til å hjelpe deg og din bedrift!